עובדות על החרמון – חלק 2

לחלק 1 –

https://elhateva.com/בחרמון-ירד-שלג/
צילם: אהוד רבין


לפני כמה שעות התחילה מערכת שעתידה להיות על פי התחזיות המושלגת ביותר ב6 השנים האחרונות.
לכבוד השלג – פוסט המשך על ההר המושלג בישראל – החרמון.

8. האזור שבו נמצא החרמון הוא הרי מול הלבנון. רבים חושבים שהחרמון הוא חלק מרמת הגולן אבל זה לא נכון החרמון הוא הר והגולן – רמה. רמת הגולן היא רמה בזלתית שעליה תילי געש. החרמון הוא הר שעשוי מסלעי גיר.

9. החרמון מתחת לפני הקרקע חלול מאוד ומלא בתופעות קארסטיות. הגשם שיורד והשלג שנמס לא מוסיפים הרבה זרימות בנחלים אלא מחלחלים ברובם הגדול מתחת לאדמה. בהמשך אנחנו מקבלים את המים האלו במעיינות הבניאס והדן.

9. בהמשך לסעיף הקודם – חלק גדול מהשלג לצערנו לא נמס ומחלחל אלא מתאדה ולא נשאר במשק המים.

10. החרמון הוא המקום הגשום ביותר בארץ, בפער גדול. בגליל העליון כמות המשקעים נושקת ל-1000 – כ960 במצפה חרשים וכמות דומה במרומי הר מירון. בצפון הגולן הכמויות דומות. ובחרמון? יותר מ-1,500 מ”מ גשם בשנה.

11. המגורים בחרמון קשים למדי, בודאי בימי קדם. לכן ישבו בו עמים/שבטים שגרו דווקא במקומות השוממים. בעבר – היטורים שישבו בחרמון ובצפון הגולן. בתקופה הקרובה יותר אלינו ישבו במרחב הזה הדרוזים, כפי שישבו בעוד מקומות קשים למגורים כמו הכרמל והגליל העליון. טוב, תכלס הם הרוויחו את המקומות הכי יפים.

12. כיום יש על החרמון הישראלי 4 ישובים – עין קיניא, נווה אטי”ב, נמרוד והישוב הגבוה בארץ – מג’דל שאמס.

13. החרמון נכבש במלחמת ששת הימים ללא קרב. עם סיום הקרבות נשלח מסוק של חיל האוויר למקום. כשבאו לחתום על הסכם הפסקת האש בדקו עד לאיפה הגיעו הכוחות ובחרמון היו חיילים ישראליים וכך נקבע שהוא יהיה בידינו.

14. במלחמת יום כיפור כמובן שהסיפור היה קשה בהרבה. עם תחילת המלחמה כוחות קומנדו סוריים השתלטו על מוצב החרמון, לקחו בשבי את החיילים במקום ותפסו את המפות של כל הגזרה. רק ביום האחרון למלחמה כבשו חיילי גולני מחדש את מוצב החרמון בקרב עקוב מדם בטיפוס עד קצת מעל אתר הסקי המוכר לנו. ברגל, לא ברכבל.

15. בגלל גובהו הרב, הרבה מעל כל מקום אחר בישראל, יש בחרמון לא מעט מינים “אנדמיים” – ניתן לראותם בארץ שלנו רק שם.

16. בין מיני הצומח שתפוצתם בארץ היא רק החרמון יש את האלון השסוע ואלון הלבנון.

17. בחרמון חי גם הצפע החרמוני, אחד מ9 מיני הנחשים הארסיים בישראל. החרמון הוא המקום היחיד בארץ בו אפשר למצוא אותו.

18. מין נוסף שהתקיים רק בחרמון עד שנעלם מהארץ הוא הסנאי הזהוב. כן כן, החיה החמודה הזאת. למה “נעלם” ולא נכחד? חלק גדול מהחרמון הישראלי הוא שטח צבאי שאסור בכניסת מטיילים. ייתכן שהסנאי עוד נמצא במרחבי הרכס וחסרות רק תצפיות. ייתכן כמובן גם שנכחד אבל קשה לאשש את זה.

19. עד לפני מעט יותר מ-100 שנה חי בחרמון בעל החיים הגדול ביותר שחי בטבע בישראל (לא כולל הג’מוסים שהובאו לארץ במהלך השנים ואינם חיה “טבעית” בארץ) מאז התקופה הצלבנית – הדב החום הסורי. הפרט האחרון שלו ניצוד באזור מג’ל שמס ב-1917.

צילם: אהוד רבין